Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dzieci w kierunku gotowości szkolnej
W naszej poradni przeprowadzamy diagnozę psychologiczno-pedagogiczną dzieci w wieku przedszkolnym pod kątem gotowości do podjęcia nauki w klasie I szkoły podstawowej.
Oceniany jest rozwój poznawczy, emocjonalno-społeczny, psychoruchowy oraz umiejętności niezbędne do nauki czytania, pisania i liczenia.
Na podstawie badania przygotowujemy opinię wraz z indywidualnymi zaleceniami do pracy z dzieckiem dla rodziców/opiekunów prawnych i nauczycieli.
Na czym polega diagnoza gotowości szkolnej?
To kompleksowa ocena dojrzałości dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. Obejmuje badanie poziomu rozwoju emocjonalnego, społecznego, intelektualnego, percepcyjno-motorycznego oraz gotowości do podjęcia obowiązków szkolnych.
Dla kogo?
Dla dzieci w wieku przedszkolnym (5–7 lat), szczególnie:
– których rodzice lub nauczyciele
mają wątpliwości co do przygotowania szkolnego,
– które
przejawiają trudności w funkcjonowaniu przedszkolnym,
–
które mają odroczony obowiązek szkolny i wymagają ponownej oceny.
Zakres diagnozy:
Diagnoza jest prowadzona przez psychologa i pedagoga. Może obejmować:
✔ ocenę funkcji
poznawczych (uwaga, pamięć, myślenie, mowa),
✔ poziom
rozwoju emocjonalnego i społecznego,
✔ analizę grafomotoryki i sprawności manualnej,
✔ ocenę gotowości do nauki
czytania, pisania i liczenia,
✔ obserwację zachowania dziecka
w sytuacjach zadaniowych.
Efekt diagnozy:
Rodzice otrzymują:
– pisemną
opinię ze wskazaniami do pracy w domu i przedszkolu,
–
indywidualne zalecenia wspierające rozwój dziecka,
–
informację, czy dziecko osiągnęło gotowość szkolną.
Jak się przygotować?
Dziecko powinno być wypoczęte. Diagnoza trwa zazwyczaj 2 spotkania po ok. 60 minut każde. Przed badaniem zbierany jest wywiad z rodzicem.