Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dzieci w kierunku gotowości szkolnej



     W naszej poradni przeprowadzamy diagnozę psychologiczno-pedagogiczną dzieci w wieku przedszkolnym pod kątem gotowości do podjęcia nauki w klasie I szkoły podstawowej.

    Oceniany jest rozwój poznawczy, emocjonalno-społeczny, psychoruchowy oraz umiejętności niezbędne do nauki czytania, pisania i liczenia.

    Na podstawie badania przygotowujemy opinię wraz z indywidualnymi zaleceniami do pracy z dzieckiem dla rodziców/opiekunów prawnych i nauczycieli.

Na czym polega diagnoza gotowości szkolnej?

   To kompleksowa ocena dojrzałości dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. Obejmuje badanie poziomu rozwoju emocjonalnego, społecznego, intelektualnego, percepcyjno-motorycznego oraz gotowości do podjęcia obowiązków szkolnych.

Dla kogo?

Dla dzieci w wieku przedszkolnym (5–7 lat), szczególnie:

– których rodzice lub nauczyciele mają wątpliwości co do przygotowania szkolnego,
– które przejawiają trudności w funkcjonowaniu przedszkolnym,
– które mają odroczony obowiązek szkolny i wymagają ponownej oceny.

Zakres diagnozy:

Diagnoza jest prowadzona przez psychologa i pedagoga. Może obejmować:

✔ ocenę funkcji poznawczych (uwaga, pamięć, myślenie, mowa),
✔ poziom rozwoju emocjonalnego i społecznego,
✔ analizę grafomotoryki i sprawności manualnej,
✔ ocenę gotowości do nauki czytania, pisania i liczenia,
✔ obserwację zachowania dziecka w sytuacjach zadaniowych.

Efekt diagnozy:

Rodzice otrzymują:

– pisemną opinię ze wskazaniami do pracy w domu i przedszkolu,
– indywidualne zalecenia wspierające rozwój dziecka,
– informację, czy dziecko osiągnęło gotowość szkolną.

Jak się przygotować?

   Dziecko powinno być wypoczęte. Diagnoza trwa zazwyczaj 2 spotkania po ok. 60 minut każde. Przed badaniem zbierany jest wywiad z rodzicem.